محله مرداویج اصفهان

آپارتمان‌های آجری ۴۰ ساله با ظاهری یکسان در منطقه مشترک به دهه ۱۳۵۰ زمانی که مرداویج شکل گرفت برمی گردد و آپارتمان‌های پنج یا شش طبقه با نمای کلی سنگی دهه‌های اخیر. رستوران‌های درخشان با دیوارهای چوبی قهوه‌ای، درختان کاج، خودروهای مدل بالا، مغازه‌های گل فروشی و کافه‌ها از دیگر جنبه‌های این محله بالا شهر هستند. محله‌ای که هنوز فضای فرهنگی و نفوذ سیاسی و اجتماعی خاصی نداشته است.این مکان جایی نیست جز محله مرداویج اصفهان .

محله مرداویج اصفهان

معرفی محله مرداویج اصفهان

برخلاف شهر تهران، جایی که محله‌های به اصطلاح بالا شهر در نیمه شمالی آن قرار دارند. محله‌های بالا شهر و لاکچری اصفهان در جنوب این شهر واقع شده‌اند. یکی از محله‌های لاکچری اصفهان محله مرداویج است.

محله مرداویج واقع در جنوب شهر اصفهان و بخشی از منطقه ششم شهرداری اصفهان است. این محله بین دروازه شیراز (میدان آزادی) تا چهارراه فرایبورگ و کوچه استادان و خیابان کارگر قرار دارد. اثر تاریخی برج کبوتر نیز در این محله قرار دارد.

محله مرداویج اصفهان

مرداویج که به محله کارمندان نیز معروف است، یکی از محله‌های قدیمی و دلپذیر اصفهان است. این محله مانند دیگر محله‌های لاکچری و گران قیمت در جنوب شهر اصفهان واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی محله مرداویج اصفهان یکی از بهترین مکان‌ها در اصفهان است. محله مرداویج نام خود را از مرداویج زیاری (بنیان‌گذار سلسله زیاری) گرفته است. نکته مهمی که در معرفی محله مرداویج اصفهان باید به آن اشاره کرد، دسترسی محله مرداویج نسبت به سایر محله‌های اصفهان است.

محدوده جغرافیایی این محله از دروازه شیراز تا چهارراه فرایبورگ و از طرف دیگر خیابان کارگر تا کوی استادان است. خیابان‌های اصلی این محله شیخ کلینی، شیخ صدوق جنوبی (برج) ، استقلال و فرایبورگ است که دسترسی محله مرداویج اصفهان به نقاط دیگر را آسان کرده است.

تاریخچه محله مرداویج اصفهان

محله مرداویج اصفهان

همان‌طور که در مقدمه این محله گفته شد، این محله مدیون “مرداویج” ، بنیان‌گذار سلسله زیاری در سده‌های چهارم و دهم هجری است. مرداویج زیاری بین سال‌های ۳۱۶ تا ۴۳۵ هجری قمری بر بخش‌هایی از گرگان، گیلان، قزوین، ری، اصفهان و خوزستان فرمانروایی کرد. اما محله مرداویج واقع در اصفهان که مشهور و شناخته شده است، کمتر از ۵۰ سال است که شکل گرفته است. در سال‌های قبل از انقلاب، محله مرداویج چیزی جز زمین‌های خالی نبود، بنابراین در این محله نباید اصالت موجود دیگر محله‌های قدیمی و سنتی اصفهان را جستجو کرد.

از دهه ۱۳۵۰ که کارمندان دولتی، فرهنگی و نظامی (پایگاه نیروی هوایی ارتش نیز در قسمت شرقی محله مرداویج قرار دارد) درصد زیادی از جمعیت آن را تشکیل می‌دادند، به خوابگاه کارکنان معروف شد.از دهه ۱۳۶۰ ، تجار و بازرگانان اصفهانی نیز در این محله مستقر شدند و به این محله اضافه شدند. از دهه ۱۳۸۰ ، اکثر کارکنان و فرهنگیان به دلایل مختلف خانه‌های خود را فروخته و در سایر محله‌های اصفهان ساکن شدند.

یکی از مهم‌ترین نکات در معرفی محله مرداویج اصفهان برج کبوتر مرداویج است. بنای تاریخی برج کبوتر که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد، در میدانی به نام میدان برج، واقع در تقاطع خیابان آزادی و شیخ صدوق اصفهان است. این برج ۱۸ متر ارتفاع دارد و ۱۵۰۰۰ کبوتر را می‌توان در آنجا قرار داد، به همین دلیل به آن برج کبوتر می‌گویند.

بافت محله مرداویج اصفهان

محله مرداویج اصفهان

بافت جمعیتی این محله اکثرا شامل ارتش (به دلیل مجاورت محله مرداویج با هوانیروز) ، کارکنان بازنشسته و فرهنگیان است که اکثر آنها کارمند غیر اصفهانی هستند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که این محله شامل افراد مختلف بافرهنگ‌های متنوع است.

در مورد بافت محله اما می‌توان گفت که محله مرداویج اصفهان که موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد شامل ویلاهای قدیمی و همچنین آپارتمان‌ها و خانه‌های بسیار مجلل و مدرن است.

دسترسی‌ محله مرداویج اصفهان

محله مرداویج اصفهان

محله مرداویج اصفهان دارای ۴ راه اصلی و مهم است. خیابان مرداویج و خیابان آزادی که اصلی‌ترین ورودی‌ها و خروجی‌های دروازه شیراز (میدان آزادی) است که تقریباً در مرکز شهر واقع شده است. خیابان‌های دیگر ورودی و خروجی خیابان‌های شیخ صدوق و فرایبورگ است که به محله مرداویج منتهی می‌شود. در خیابان آزادی، ورودی مرداویج، ایستگاه مترو (ایستگاه متروی دانشگاه اصفهان) وجود دارد. همچنین خط اتوبوس هتل پل – کوی بهار دارای چندین ایستگاه در محله مرداویج است. مبدأ این خط اتوبوس ۳۳ پل است و مقصد آن محله مرداویج است که باعث بهترشدن موقعیت محله مرداویج اصفهان شده است. پس از این دیدگاه، محله مرداویج اصفهان به بهترین موقعیت‌ها دسترسی دارد.

خیابان های محله مرداویج :

  • ملاصدرا
  • ملاصدرا جنوبی
  • شیخ صدوق جنوبی (برج)
  • جابر
  • عمّار
  • استقلال (جنوبی، میانی، شمالی)
  • فرایبورگ
  • رسالت
  • فارابی (جنوبی، میانی، شمالی)
  • آزادی
  • شیخ کُلینی

قیمت خانه در مرداویج اصفهان

محله مرداویج اصفهان

 

محله مرداویج اصفهان یکی از محله‌هایی است که هم خانه‌های ویلایی و حیاطی و هم آپارتمان‌های لوکس و لاکچری را شامل می‌شود. اگر قصد خرید خانه در محله زیبای مرداویج را دارید. باید توجه داشته باشید که قیمت زمین و خانه در این محله مانند دیگر محله‌های جنوبی اصفهان در بالاترین قیمت خود قرار دارد و از محله‌های گران ‌قیمت می‌باشد. محدوده قیمت آپارتمان یا ویلا در محله مرداویج با توجه به سن ساختمان، متراژ، موقعیت ساختمان و ملک و امکانات آن متفاوت است. متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرداویج اصفهان از ۳۰میلیون متر شروع می‌شود و به قیمت‌های بیشتری می‌رسد.

مکان های تفریحی این محله

محله مرداویج اصفهان

همانطور که در ابتدای مقاله به معرفی  محله مرداویج اصفهان، پرداخته شد، به دلیل سکونت تعداد زیادی از کارکنان بازنشسته دولت و افراد میان‌سال،  این پارک به یکی از پاتوق‌های اصلی ساکنان این منطقه تبدیل شده است.

زیرا این پارک دارای کلیه امکانات تفریحی مانند تجهیزات ورزشی، میزهای پینگ پنگ و شطرنج است.این مکان فضای مناسب و تفریحی را برای ساکنان محله مرداویج اصفهان فراهم کرده است.

اما یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی در محله مرداویج اصفهان، مجموعه تفریحی و ورزشی پرواز است. مجتمع پرواز دارای دو ورودی و خروجی است، یکی در خیابان کارگر و دیگری در خیابان مرداویج. مجموعه پرواز شامل کافه‌ها و رستوران‌های باکیفیت و لاکچری و تقریباً گران قیمت، آکادمی فوتبال، زمین اسکیت و سالن بدنسازی و همچنین مرکز بازی‌های دیجیتالی است.

مکان های مذهبی محله مرداویج اصفهان

فهرست